LED ZEPPELIN

A Led Zeppelin eredetileg New Yardbirds néven alakult: Jimmy Page-t a Yardbirds név alatt még szerződés kötötte egy skandináv turné erejéig, csak a tagok elfogytak mellőle. Page a Band Of Joy énekesét, Robert Plantet, és dobosát, John ’Bonzo’ Bonhamet, valamint John Paul Jones sessionzenészt vette maga mellé. A Led Zeppelin nevet végül Keith Moontól, a Who dobosától kapták.

Eva von Zeppelinnek nem tetszett a zenekar neve és többször is megpróbált keresztbe tenni nekik. Egy alkalommal még névváltoztatásra is rábírta őket, épp ezért volt lehetséges, hogy egy dániai koncert erejéig The Nobs néven lépjenek fel. Még ott is kevesen tudták, hogy a szó brit szlengben férfi nemi szervet jelent.
 
Led Zeppelin néven 1968. október 15-én debütáltak a Surrey Egyetemen, Guildfordban, az első amerikai koncert ugyanazon év december 26-án volt, Denverben. A tagok még a legelső Zep lemez felvétele előtt közreműködtek P.J. Proby Three Week Hero című albumán, a Jim’s Blues-ban ráadásul mind a négyen hallhatók. A debütalbumot, egyben feljátszva 36 óra alatt vették fel: 1750 fontba került (a borítóval együtt), de a bevétele 1975-ben már meghaladta a 7 millió dollárt.
 
Az első lemezen Plant is közreműködött a dalok komponá­lásában, de a neve nem szerepel a kreditek között, ugyanis ekkor még szólóművészként szerződés kötötte a CBS-hez. Bonzo rendkívül hosszú dobverőket használt, amiket „fáknak” hívott. Már a második lemezt követően koncertjeik hossza elérte a három órát, ami a hihetetlenül elnyújtott improvizációknak volt köszönhető. Bonzo nem egyszer félórásra duzzasztotta a Moby Dick dobszólóját, a Dazed And Con­fused pedig időnként elérte a 60 percet is. A Led Zeppelin II-n hallható Ramble On szövegét a Gyűrűk Ura inspirálta. Robert Plant rajongója volt JRR Tolkiennek, akinek hatása még szembetűnőbb a negyedik albumon. Plant szívesen merített az északi mitológiákból – lásd pl. az Immigrant Songot. A Whole Lotta Love közepén hallható pszichedelikus hangkollázs úgy keletkezett, hogy Page és Eddie Kramer hangmérnök összevissza nyomogatott annyi gombot a keverőpulton, amennyit csak tudott.
 
A zenekar már az elejétől kezdve csak az albumokra koncentrált, a kislemezek kiadását megtiltotta. A hatáskörük az Egyesült Államokra nem terjedt ki, ahol a Whole Lotta Love a 4. helyig kúszott a listán. Szintén bojkottálták a tévéfellépéseket; Grant kijelentette, hogy aki látni akarja őket, annak koncertre kell mennie. A hírhedt „cápa incidens” 1969. július 28-án történt Seattle-ben, az Edgewater Inn nevű szállodában, melynek az az érdekessége, hogy közvetlenül az ablakokból lehet horgászni. A senki által nem cáfolt híresztelés szerint a tagok szexuális aktusra kényszerítettek egy groupie-t egy bizonyos tengeri állattal. Richard Cole turnémenedzser később csupán annyiban korrigált, hogy a szóban forgó élőlény nem cápa volt. Az esetről később Frank Zappa is megemlékezett The Mud Shark című számában.
 
A harmadik LP dalait részben egy Bron-Yr-Aur névre hallgató, a 8. században épült wales-i kunyhóban írták és rögzítették, melyben nem volt villany és víz (a név egyébként körülbelül azt jelenti, hogy ’aranyhegy’). A legenda szerint itt fogant meg Page lánya, Scarlet, közvetlenül a That’s The Way megkomponálása után. Page szerint hülyeség heavy metálnak nevezni a zenéjüket, amikor a dalaik egyharmada akusztikus. A hármas albumra egymillió feletti előjegyzés érkezett, melyet követően egyoldalas hirdetést tettek közzé a Melody Makerben, a következő szöveggel: „Köszönjük, hogy a világ legnagyobb zenekarává tettetek minket.” Az együttes 1970-től kezdve a The Starship névre keresztelt magánrepülőjén közlekedett a turnéhelyszínek között. Kissé fura, hogy egy léghajóról elkeresztelt zenekar egy „űrhajó” nevű repülőgépen utazott. Page közeli barátságot ápolt az okkultizmussal, a hetvenes évek elején volt Londonban egy okkult irodalommal foglalkozó könyvesboltja (The Equinox Booksellers And Publishers), majd megvette a legendás okkultista író, Aleister Crowley házát, mely a Loch Ness partján állt.
 
A negyedik albumuk nem kapott címet, végül is a borítón látható négy szimbólum tekinthető lemezcímnek. Egyesek Untitlednek, mások Four Symbols-nak nevezik, Plant a Fourth Album elnevezést preferálja, míg Page a Led Zeppelin IV-et. A lemezből 37 millió példány kelt el. A szimbólumok a tagokat takarják, balról jobbra a sorrend: Page, Jones, Bonham, Plant. A középső két jel rúna, míg a másik kettő – a híresztelésekkel ellentétben – úgynevezett szigillum, és az okkultizmussal hozható összefüggésbe. Page nem hajlandó a saját jelének titkát felfedni, de a többieké ismert: Jones-é a határozottságot és önbizalmat, Planté pedig az igazságot jelzi, míg Bonzóénak az a titka, hogy nagyon hasonlított a Ballantine sör emblémájára, ami a kedvence volt.
 
A koncerteken soha nem játszottak vendégművészekkel; ha olyan dalt adtak elő, amiben szerepelt billentyű is, akkor Jones az adott hangszerrel együtt szolgáltatta a basszust lábpedálokon, akárcsak Ray Manzarek a Doors-ban. Az 1973-as turnén a floridai Tampában megdöntötték a Beatles 1965-ös nézőrekordját: 57 ezer ember előtt léptek fel.
 
A Houses Of The Holy borítója (meztelen gyerekek másznak fel egy dombra) botrányt okozott és betiltották Spanyolországban, valamint több amerikai államban is. Mivel lejárt a szerződésük az Atlantic-kel, a Zep 1974-ben saját kiadót alapított Swan Song néven, mely egy kiadatlan daluk címe volt. A cég 1983-ig létezett. A Physical Graffitin hallható Boogie With Stu utalás Ian Stewartre, akit gyakran a hatodik Rolling Stone-ként is emlegettek. Amúgy ő zongorázik a dalban.
 
1975 augusztusában Plant és felesége, Maureen, súlyos autóbalesetet szenvedtek Rodosz szigetén. Az énekes megúszta egy törött bokával, de hitvesét csak egy gyors vérátömlesztéssel sikerült megmenteni. Emiatt el kellett halasztani a 75/76-os turnét, a Presence című lemez dalait pedig egy tolószékben ülve énekelte fel Plant. Nem ez volt az egyetlen egészségügyi probléma: Page ekkortájt lett heroinfüggő és az is maradt a '80-as évek elejéig. A Presence-t 17 nap alatt vették fel. Page napi 18-20 órát dolgozott, az utolsó két napon egyáltalán nem aludt semmit. Egyébként a mai napig ez a kedvenc albuma (a kedvenc dala pedig az itt szereplő Achilles Last Stand), és Plant is a legnagyobb favoritjai között emlegeti a lemezt.
 
Az 1976 végén kiadott, The Song Remains The Same című dupla koncertalbumot két jóval korábbi, 1973-as fellépésről ollózták össze. Mind a lemez, mind a hozzá kapcsolódó film rossz kritikákat kapott, a film vetítésén az Atlantic vezér Ahmet Ertegun állítólag elaludt. Amúgy nemrég megjelent az album újrakevert kiadása, hat bónuszdallal. 1977. július 23-án a kaliforniai Oaklandben letartóztatták Bonzót, Grantet és még pár embert a Zep stábból, mert a színfalak mögött összeverekedtek a helyi biztonságiakkal. Hamar kiengedték őket, és másnap került sor a zenekar utolsó amerikai koncertjére. Egy nappal később pedig gyomorfertőzés követ­keztében meghalt Plant ötéves fia, Karac (az All My Love később az ő emlékére íródott).
 
Az utolsó lemezük, az In Through The Out Door az ABBA stockholmi stúdiójában készült. A felvételek során Plant ki akart szállni a zenekarból, de Grant visszakönyörögte. Az In Through The Out Doornak volt egy olyan korai kiadása, aminek, ha egy nedves kefével dörzsölték a borítóját, akkor a fekete-fehér kép színessé vált. A lemez másik érdekessége, hogy ez volt az egyetlen alkalom (konkrétan a Carouselambra című számban), amikor Page a stúdióban is kétnyakú gitárjával játszott.
 
1980. június 27-én Nürnbergben, Bonzo összeesett a harmadik szám előadása közben. A koncertet nem tudták folytatni. Tíz nappal később, vagyis július 7-én léptek fel utoljára. A helyszín Nyugat-Berlin volt. Szeptember 24-én Bonzo beküldött négy nagyvodkát reggeli gyanánt, majd elment a stúdióba, hogy gyakoroljon a többiekkel a következő turnéra. Az italozás ott is folytatódott egészen estig, mígnem elvitték Page otthonába, és ágyba tették a már akkor alélt dobost. Reggel holtan találta Jones és Cole. A halál oka: megfulladt a saját hányása miatt, akárcsak Jimi Hendrix, szinte napra pontosan tíz évvel korábban. December 4-én a három tag sajtóközleményben tudatta a világgal: a zenekar feloszlott.
 
1980 és 2007 között csupán háromszor állt össze a Led Zeppelin. Először a Live Aiden ‘85-ben, a dobokat Phil Collins és Tony Thompson (Chic, Power Station) kezelte. Három számot adtak elő (Rock And Roll, Whole Lotta Love, Stairway To Heaven), és annyira elége­det­lenek voltak a saját produkciójukkal, hogy amikor az eseményről DVD jelent meg, nem járultak hozzá, hogy ők is rajta legyenek. Ját­szottak még 1988-ban, az Atlantic 40. születésnapján, valamint 1995-ben, amikor beiktatták őket a Rock And Roll Hírességek Csarnokába. Mindkét koncerten Bonzo fia, Jason dobolt (akárcsak idén). Utóbbi alkalommal játszott velük Steven Tyler és Joe Perry (Aerosmith), valamint Neil Young, és Michael Ball színész. Néhány hónappal később meghalt Peter Grant. 1985-ben Jones és Page együtt dolgozott a Scream For Help című film zenéjén. Communication Breakdown: a feloszlást kö­vetően Plant és Jones legendásan rossz viszony­ban voltak, gyakran üzengettek egymásnak a médiában. 2003-ban viszont kibékültek. Plant és Page viszont végig jó barátok maradtak: 1984-ben volt egy tiszavirág életű projektjük Honeydrippers néven, 1988-ban vendégeskedtek egymás szóló­lemezein, aztán a gitáros fellépett az énekes 1990-es knebworth-i koncertjén (a Wearing And Tearinget adták elő). Az igazi nagy kollaboráció 1994-ben következett be (és erre rágott be Jones): meglehetősen keleties jelleggel áthangszerelve előadtak Zep számokat, plusz felvettek négy új dalt, és kiadták mindezt No Quarter: Unledded címmel. A lemezt turné is követte, 1998-ban pedig ismét album, csupa új és rockos szerzeménnyel, Walking Into Clarksdale gyűjtőnéven. Az ezt követő koncertsorozat Magyarországot is elérte.
 
 
 
 
 
 
 
 

1971-ben Page-ék kiadtak egy lemezt, a negyedik lemezüket, amin sem a zenekar, sem albumcím nem volt feltüntetve, csupán 4 szimbólum.

A hard-rock mítosza és kvintesszenciája – Led Zeppelin: Four Symbols (ZOSO, 1971). Egy lemezborító egyetlen szó nélkül: a címlapon rőzsehordó öregember omladozó falra akasztott képen. A belső borítón lámpás próféta, aki hegytetőről néz le a völgybe. A lemez cimkéjén négy szimbólum. Egy körbe zárt toll, három egymásba fonódó karika, három összekapcsolódó mandulaszem, valamint egy rejtélyes szó, ami ZOSO-nak olvasható.

Ez az LP, a Led Zeppelin IV. számú albuma, a hard-rock műfaj múlhatatlan kvintesszenciája. Amikor a zenekar és mindenható, "botfülű" menedzsere, Peter Grant, kitalálták, hogy negyedik lemezüket minden külső "eligazító" nélkül dobják piacra, sokan "üzleti öngyilkosságnak" tartották az ötletet. A Zep azonban bízott saját erejében és hatásában: az 1968 őszétől kezdődő három év alatt a feje tetejére fordították a rock-világot, a kemény zene, a blues egészen sajátos ötvözetével, és a brit folk elemeit is úgy használták fel, ahogyan előttük senki más. Első három albumuk többszörös platinalemez lett, nyolcszor turnéztak az Egyesült Államokban (volt, aki akkoriban azt hitte róluk sikerük nyomán, hogy amerikaiak), bejárták Nyugat-Európát, a Távol-Keletet, most őket kísérte az a tömeghisztéria, ami az előző évtizedben a Beatlest. A negyedik albumuknál már megengedhették maguknak, hogy azt csináljanak, amit akarnak.

Így talált rá mind a négy zenész a maga szimbólumára, amelyek részben a kelta misztikából, részben pedig a Page által tanulmányozott okkult hagyományból származtak. A próféta figurája pedig egyenesen a tarot kártya Nagy Árkánumának IX. lapjáról jött. (A rőzsehordó mesebeli nagyapó alakjának eredete ismeretlen).

A zene, a nyolc dal pedig maga a tökéletesség. A nyitó Black Dog furcsa, amelynek erotikus történetében szó sincsen kutyáról, csupán egy, az udvarház körül ólálkodó labradorról kívántak megemlékezni, féloldalas ritmusokkal kíséri Plant rhytm and blues-os „előéneklését”, amelyre egy pompás gitárriff felel. A Rock And Roll a legjobb Chuck Berry-s hagyományokat követi, persze Zep-hangvétellel megbolondítva. A The Battle Of Evermore megzenésített Tolkien-történet akusztikus gitárokra és mandolinokra, amelyben Robert Sandy Denny-vel, a Fairport Convention egykori énekesnőjével énekel szép duettet. És ezt követi az első oldal végén a dalok dala, a Stairway To Heaven, egy tarot-út költői megfogalmazása három tételben, Page duplanyakú gitárjának főszereplésével.

Egy akkordfüzér, amelynek hallatán milliók szíve szorul össze, verssorok, amelyeket nemzedékek kívülről tudnak és együtt énekelnek a lemezzel. Ez a 7 perc 55 másodperc újraértelmezte a rockot, közös nevezőre hozta a misztikus balladákat a kemény rock-blues hatásokkal, az akusztikus gitárfutamokat a féktelen szólókkal. Egyike volt azoknak a kompozícióknak, amelyekkel a rock-zene végleg átkerült az ifjúsági szórakozás kategóriájából a mővészetébe.

A dalt az együttes wales-i Bron-y-Aur tanyán kezdték el írni 1970 őszén egy ódon kandalló mellett, majd egy másik délangliai vidéki kúrián, Headley Grange-ben és a londoni Island stúdióban készült el a végleges változat. Születéséről számos legenda kering. A szöveget Robert Plant spirituális útkeresésének tekintik. Az énekes ekkortájt már belemélyedt a tarot-kártya rejtelmeibe, és a szélben lengedező, mennyekbe vezető lépcsőút gondolata jól egybevág a Remetével. Megtalálhatók benne fantasztikus elemek is, a rejtélyes Hölgy, vagy a nevetéstől visszhangzó erdő, amelyek a Plantnek oly kedves Arthur-legenda, vagy A Gyűrűk Ura világát idézik. Robert meríthetett egy további olvasmány-élményéből, Lewis Spence Mágikus művészet a kelta Britanniában című könyvéből is, így kerülhettek bele a szövegbe a Május-királynők, a dudások, és a nyüzsgő élő sövények. A bevezető akusztikus gitár-akkordokról Jimmy Page azt állította, hogy különféle hangolásokat próbált ki két nyakú gitárjának 12 húros felén, más vélemények szerint a Spirit kaliforniai hippi-zenekar egyik dalában hallotta ezt a futamot a Zep "agya" és megtetszett neki.... A reneszánsz hangulatot erősítette a háttérből az a blockflőte-hang, amit John Paul Jones elektromos orgonán "állított elő". A "tépelődő" első részt egy határozottabb középrész követi, majd jön egy igazi hard-rock szóló, amelynek eredetileg öt változatát vették fel, és a végén az addig kifinomultabb hangján éneklő Plant John Bonham dübörgése közepette üvölti a végső tanulságot:

„és minden egy és egy minden

Sziklák vagyunk s el nem porladunk”.

A záró sor kíséret nélkül szólal meg a Hölgyről és a mennyei lépcsőútról, amely a távolba vész.

Mivel köztudott volt, hogy Page a híres-hírhedt mágus Aleister Crowley híve, egyes keresztény fundamentalista körök azt állították: a dal sátánista üzenetet tartalmaz, amit akkor lehet hallani, ha valaki visszafelé játssza le a dalt. Az együttes ezt az ostobaságot mindössze egy mondatból álló közleményre méltatta: "A mi lemezjátszónk csak egy irányban működik: előre".

A dalt premierje után egyetlen Led Zeppelin-koncerten sem mulasztották el a Stairway-t játszani, többnyire a bulik végén vagy ráadásként. A kalózlemezekről számtalan változata ismert, Plant "megbeszéli" bennük a szöveg egyes sorait a közönséggel – egyik kiszólása, „Has anybody remembered laughter?” fogalommá vált, volt olyan, hogy csak annyit kellett mondania: „Has anybody…” - és a koncertváltozatok Page zseniális gitárjátékát ezer színben mutatják be. Külön figyelemre méltó az 1980. július 7-én Nyugat-Berlinben, az utolsó Led Zeppelin koncerten előadott változat: Page többször is újra kezdte a szólót, mintha érezte volna, hogy így együtt a négy muzsikus soha többé nem fogja játszani. A három életben maradt zenész még közkívánatra beiktatta programjába 1985-ben a Live Aid-en és 1988-ban az Atlantic cég 40. születésnapi buliján. Page szólókoncertjein néha előadott belőle egy instrumentális egyveleget. Amikor 1998-ban Planttel közösen felléptek Budapesten, az egyik dal végén bejátszotta a legendás akkordsort - aztán elvetemült módon megállt. 2007. december 10-én a londoni O2 Aréna Led Zeppelin-reunionján azonban – Jason Bonhammel a doboknál - ismét elindították a szíveket a lépcsők útján…

A Stairway To Heaven minden idők rádióban legtöbbször játszott dala lett Amerikában. Jellemző, hogy éveken át számos gitárboltban kiírták: "Nincs Stairway To Heaven", különben minden amatőr gitáros ezt próbálgatta volna. Csupán 2001. szeptember 11 után nem lehetett egy ideig játszani, amikor az amerikai rádiókban cenzúráztak minden olyan dalt, amely tűzről, halálról, mennyekről, pokolról szólt – John Lennon Imagine-jától az AC/DC Highway To Helljéig.

A második oldalon a Misty Mountain Top szinte punkosan brutális, pedig ez is Tolkien-ből, a Hobbit című regényéből táplálkozott. A Four Sticks viszont megint tele van furcsa ritmusképletekkel, és John Paul Jones mellotronja nyugtalanító szimfóniát varázsol az ének mögé. E dal „rejtett keletiessége”, akárcsak a III.-as Zep-albumon hallható Friends-é, vagy a Psychical Graffiti Kashmirjáé, akkor jött ki igazán, amikor Page és Plant 1994-ben arab és indiai muzsikusokkal közösen áthangszerelte, később Plant önálló koncertjein ugyanebben a szellemben játszotta. Az ugyancsak örök kedvenc Going To California újra kis akusztikus gyöngyszem, Plant ismét bebizonyítja, ha még valaki nem jött volna rá, hogy nemcsak "üvölteni" tud. A köztudatban „hippi-emlékezésként” élő dalt Jimmy és Percy az általuk nagyra tartott Joni Mitchell iránti tiszteletből írták. És a vége egyszerően frenetikus: a When The Levee Breaks, Memphis Minnie 1928-as szerzeményének átdolgozása, "Bonzo" Bonham ágyúlövés-szerű dob-dübörgéseivel, és hideglelős szájharmonika-játékkal. Az eredeti dal az 1927-es nagy Mississippi-árvizet idézi fel, a Zep felvétele azonban 2004- ben új értelmet kapott, amikor a Katrina hurrikán elmosta New Orleanst. Ezt a zenét keverték a pusztulást bemutató klip alá, és Spike Lee afro-amerikai rendező is ezt a címet adta a katasztrófáról és a szövetségi kormány nemtörődömségéről szóló filmjének. Szinte látjuk, hogy Plant a mindennél őrültebb refrén közben saját tengelye körül forog és hatalmas hajkoronája forgószéllé válik. Amikor egy hanyag slide-gitárfutammal hirtelen vége lesz a dalnak és a lemeznek, a hallgató még sokáig levegő után kapkod…

brody.iif.hu

 

 

Robert Plant szimbóluma, egy körben egy toll: az igazságosság, és a becsületesség egyiptomi istennőjének, Ma’at-nak a szimbóluma. Ezenkívül egy ősi Mu civilziáció szent jelképe is,akik 14000 ével ezelőtt éltek. Az utolsó maradványaiknak a Húsvét-szigeteken található szobrokat tartják. Azok akik hisznek a Mu civilizációban, hisznek Lemuriában, és Atlantiszban is. És talán a húsvéti nyusziban is…


 

John Paul Jones szimbóluma, a kör 3 ovális körül: ő egy rúnás könyvben találta ez a jelképet, ami olyan embert jelképez, aki egyszerre bizakodó, és szakértő. Érdekes, hogy egy rosikruciánusokról(?) szóló könyv borítóján is feltűnik.


 

John Bonham szimbóluma, a három egymásba érő kör: ez is egy rúnás könyvből van, és a férfi-nő-gyermek hármast jelképezi. De a ballantine sörnek is ez az emblémája. Mindenki döntse el magának, hogy melyiket hiszi.


 

Jimmy Page szimbóluma a ZoSo: ő magának rajzolta ez a jelet, de az alkimisták ezzel jelölték a higanyt. A legmodernebb rajongók véleménye szerint ez a halál közeli vagy tantrikus szexuális élményt jelképezi, hogy egyesüljön az élet és halál világa, és így táruljanak fel az univerzum titkai.(csendesen megjegyzem, hogy szerintem ez baromság)